درد عصب کشی دندان

درد عصب کشی دندان به چه صورت است؟ آیا عصب کشی دندان دردناک است؟ این یکی از سؤالات متداول کسانی است که قصد دارند این درمان را انجام دهند. این یک درمان رایج است و زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان به دلایلی نظیر پوسیدگی شدید نیاز به تخلیه دارد. عصب کشی یک فرایند دردناک است، اما درد و ناراحتی آن در حین جلسه به طور کامل کنترل می‌شود و بعد از آن نیز با مصرف دارو‌های مسکن می‌توانید تا زمان بهبودی کامل، درد را کنترل کنید. اما این درد برای برخی از افراد تا ماه‌ها ادامه دارد. همچنین ممکن است برای برخی افراد بعد از یکسال آغاز شود. در این مقاله به پاسخ سؤالات متداول شما در اینباره پرداختیم.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

آیا در حین درمان درد خواهید داشت؟ بعد از آن چطور؟ بعد از مراحل این درمان، ممکن است پس از از بین رفتن اثرات بی‌حسی، درد و ناراحتی را احساس کنید. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های افراد درباره عصب‌ کشی دندان ، درد آن است. خوشبختانه، پیشرفت‌های جدید در زمینه دندانپزشکی، به خصوص استفاده از بی‌حسی موضعی، باعث شده تا این درمان تقریباً بدون درد باشد. در صورتی که همه مراحل به خوبی سپری شده و دچار عوارض بعدی نشوید، خواهید توانست این درمان و دوران نقاهت آن را به خوبی را سپری کنید.

درد عصب کشی دندان چقدر است؟

درد حین عصب کشی دندان برای درمان پوسیدگی دندان در بسیاری از افراد احساس نمی‌شود. عصب‌کشی دندان معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین در طول فرایند نباید دردی حس کنید. ممکن است هنگام تزریق بی‌حسی کمی ناراحتی داشته باشید. توجه داشته باشید پس از بی‌حس شدن منطقه، شما نباید هیچ دردی احساس کنید. ممکن است تنها کمی فشار یا ناراحتی جزئی را در برخی مراحل درمان حس کنید، اما درد شدید نخواهید داشت.

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟

پس از اتمام عصب‌کشی و رفع اثر بی‌حسی، ممکن است دندان کمی حساس شود، اما این درد معمولاً با مسکن‌های معمولی قابل کنترل است و طی چند روز برطرف می‌شود. این مورد بسته به وضعیت دندان هر فرد ممکن است متفاوت باشد که بین ۳ الی ۵ روز ادامه دارد. اگر پس از عصب‌کشی درد شدیدی تجربه کردید که با مسکن‌ها کنترل نمی‌شود یا بیش از چند روز ادامه داشت، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانه‌ای از مشکلات دیگری باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

علت درد بعد از عصب کشی دندان

درد بعد از عصب کشی دندان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در ادامه به چند مورد از اصلی‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم. اما توجه داشته باشید درد لزوماً نشانه این موارد نیست و نیاز است در صورتی که ناراحتی شما بیش از حد و غیر قابل کنترل است، برای بررسی‌های بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • التهاب شدید: اگر دندان قبل از درمان به شدت ملتهب یا عفونی باشد، ممکن است بی‌حسی به طور کامل اثر نکند. در این موراد معمولاً دندانپزشک قبل از انجام درمان، به صورت منحصراً از دارو استفاده می‌کند.
  • تجمع عفونت: در مواردی که عفونت هنوز در ناحیه ریشه دندان باقی مانده باشد، می‌تواند باعث درد پس از درمان شود.
  • حساسیت پس از درمان: پس از درمان، حساسیت طبیعی است و معمولاً طی چند روز برطرف می‌شود.

از دیگر دلایل درد بعد از عصب کشی می‌توان به مواردی مثل آسیب به بافت‌های اطراف، شکستگی کانال یا ریشه دندان و همچنین روکش بزرگ و یا پر کردن بیش از حد دندان اشاره کرد که در این صورت مراجعه به دندانپزشک برای انجام اقدامات لازم الزامی است.

علت درد دندان عصب کشی شده هنگام جویدن چیست؟

اگر پر کردن دندان بعد از عصب‌کشی به خوبی تنظیم نشده باشد، فشار غیرطبیعی روی دندان می‌تواند درد ایجاد کند. همچنین بعد از درمان ممکن است دندان‌های شما کمی به درمان حساس باشد. در این صورت، ممکن است در هنگام جویدن درد و ناراحتی احساس کنید. درد دندان عصب‌کشی شده هنگام جویدن معمولاً به دلیل التهاب بافت‌های اطراف دندان پس از درمان، تنظیم نامناسب پرکردگی یا روکش، یا ترک و شکستگی دندان رخ می‌دهد. همچنین ممکن است عفونت مجدد یا پر نشدن کامل کانال‌های ریشه باعث درد شود. در چنین مواردی، جویدن فشار زیادی روی دندان وارد می‌کند و باعث تحریک درد می‌شود. در صورتی که عوارض بعد از یک هفته از بین نرفت، برای تشخیص دقیق و رفع مشکل، مراجعه به دندانپزشک توصیه می‌شود.

درمان درد عصب کشی دندان

برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چه کنیم؟ معمولاً درمان‌های دارویی می‌تواند در کنترل درد و ناراحتی کمک‌کننده کننده باشد. برای کاهش ناراحتی پس از عصب‌کشی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مصرف مسکن‌ها: ایبوپروفن و استأمینوفن معمولاً برای کاهش درد توصیه می‌شوند. همچنین ممکن است دندانپزشک مسکن‌های دیگر را تجویز کند.
  • اجتناب از غذا‌های سفت: پس از درمان، از خوردن غذا‌های سفت یا سخت خودداری کنید تا فشار کمتری به دندان وارد شود.
  • استفاده از کمپرس سرد: اگر دچار التهاب یا تورم شدید، می‌توانید از کمپرس سرد برای کاهش آن استفاده کنید.

در صورتی که درد و ناراحتی ندان‌های شما علت دیگری نداشته باشد، با رعایت این درمان‌ها، بهبودی به زودی حاصل می‌شود.

درد دندان عصب کشی شده بعد از یک ماه یا یک سال

چرا بعد از عصب کشی دندان درد می‌کند؟ برخی از افراد از درد دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه و یا حتی یکسال گذاش داده‌اند. در بسیاری از موارد ممکن است علت درد و ناراحتی دندان‌های دیگر باشد و فرد به اشتباه گمان ببرد درد و ناراحتی از دندان عصب کشی شده است. اما در برخی موارد نیز درد و نارحتی به دلایلی که در ادامه به آن می‌پردازیم، ایجاد می‌شود:

  • عفونت باقی‌مانده یا جدید: ممکن است عفونتی در ریشه دندان باقی مانده یا دوباره ایجاد شده باشد.
  • ترک یا شکستگی دندان: دندانی که عصب‌کشی شده ممکن است ترک خورده باشد که باعث درد می‌شود.
  • پر شدن ناقص کانال‌های ریشه: در برخی موارد، کانال‌های ریشه به درستی پر نمی‌شوند و باکتری‌ها می‌توانند باعث التهاب و درد شوند.
  • واکنش به درمان‌های بعدی: اگر دندان مجدداً ترمیم یا درمان شده باشد، ممکن است التهاب و حساسیت ایجاد کند.

اگر در ادامه داشت، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت دقیق آن بررسی و درمان شود.

سخن اخر

عصب‌کشی دندان، به لطف پیشرفت‌های مدرن دندانپزشکی، به‌طور کلی یک فرایند بدون درد است. با استفاده از بی‌حسی موضعی و مراقبت‌های پس از درمان، اکثر افراد تجربه درد قابل‌تحمل یا بسیار کمی دارند. اگر درد یا حساسیت پس از درمان داشتید، نگران نباشید؛ این موضوع معمولاً به مرور زمان بهبود می‌یابد و با استفاده از روش‌های ساده قابل کنترل است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *