ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان برای زیباجویانی که خواستار انجام این روش هستند، دارای اهمیت فراوانی است اما باید بدانید که این مسئله در افراد متفاوت است و نمی‌توان به طور قطعی یک میزان ماندگاری را برای همه افراد بیان کرد. باید ذکر کنیم که این تکنیک دارای جنس های مختلفی است که هر یک مدت زمان ماندگاری خاص خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان حدود 5 الی 12 سال است اما باید حتما در این دوره به مراقبت های بعد از آن توجه داشته باشید تا بتوانید از آن محافظت کنید و میزان ماندگاری و طول عمر آن را افزایش دهید. عمر کامپوزیت ونیر حدود 8 الی 12 سال است و عمر کامپوزیت دندان رزینی حدود 6 الی 10 سال است و همانطور که بیان شد، این ماندگاری در افراد متفاوت است. به طور کلی هر یک از این ها اگر مورد مراقبت واقع نشوند، حتما با آسیب هایی رو به رو خواهند بود که حتی ممکن است فرد ناچار به برداشتن مواد از روی دندان خود شود.

عوامل تاثیر گذار در ماندگاری کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد  که به هر یک از این موارد اشاره خواهیم داشت. هرچقدر که به این موارد بیشتر اهمیت دهید و از دندان خود بیشتر مراقبت کنید، بر طول عمر دندان خود می‌افزایید. در ابتدا، آماده‌سازی سطح دندان نقش مهمی در ماندگاری آن دارد. پیش از اعمال مواد، باید سطح دندان منظم و پاک شود تا اتصال بهتری بین کامپوزیت و سطح دندان برقرار شود. بنابراین باید حتما بهترین دندانپزشک زیبایی را در این زمینه انتخاب کنید.

خوردن و نوشیدن مواد قندی و استعمال سیگار و مراقبت ناصحیح از دندان‌ها بر ماندگاری کامپوزیت تأثیر منفی دارند و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. همچنین این موارد ممکن است در طولانی مدت موجب عفونت این نوع روکش های دندانی شود و در نهایت فرد ناچار به برداشتن مواد از سطح دندان خود می‌گردد. برخی افراد رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی نمی‌گیرند و همین مسئله باعث کاهش طول عمر آن می شود. شما باید حتما برای جلوگیری از کاهش دوام کامپوزیت های دندانی، بهداشت دندان خود را رعایت کنید.

انتخاب مواد با کیفیت باعث می‌شود که کامپوزیت به مدت طولانی‌تری در دهان باقی بماند. تکنیک‌های صحیح نیز در اعمال مواد نقش مهمی در ماندگاری آن ایفا می‌کند. اتصال محکم بین مواد و دندان از ورود غذایی و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و به ماندگاری آن کمک می‌کند.

عوامل تاثیر گذار در ماندگاری کامپوزیت دندان

۵. مراقبت و نگهداری: مراقبت و نگهداری منظم از دندان‌ نقش بسیار مهمی در ماندگاری آنها دارد. این شامل به دندان‌ها نرسیدن با اشیاء سخت، استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب، و ارتباط با دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان ها است.

به طور کلی کامپوزیت دندان دارای ماندگاری نسبتا بالایی است و در طی این سال ها نیاز به ترمیم یا تعویض ندارد اما اگر دچار آسیب های اتفاقی شود و یا با ضربه و حادثه رو به رو شود، ممکن است که نیاز به ترمیم داشته باشد و ماندگاری و دوام نداشته باشد. با رعایت این عوامل، می‌توان از ماندگاری بهتری برخوردار بود.

بیشتر بخوانید: سن مناسب کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟

این روش به عنوان یک تکنیک دائمی شناخته نمی‌شود زیرا دارای دوام حدود 6 الی 12 سال است که البته این مقدار گاهی حتی تا 15 سال نیز افزایش می‌یابد اما به هر حال در دسته روش های موقت بشمار می‌رود. بنابراین توجه داشته باشید که در جلسه مشاوره با دندانپزشک به این مورد توجه نکنید که این یک نوع تکنیک دائمی است و حتما به بهترین دندانپزشک زیبایی برای انجام آن مراجعه نمایید تا با اصول مناسب، از ماندگاری بالاتری نیز برخوردار باشیم.

برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان چکار کنیم؟

برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان، باید حتما دندانپزشک خوبی را انتخاب کنید و همچنین تمامی موارد مراقبتی بعد از این تکنیک را بشناسید و رعایت کنید.

چه مواردی ماندگاری کامپوزیت دندان را کاهش می‌دهند؟

عوامل زیادی موجب کاهش دوام و ماندگاری این روش می‌شوند مانند:
·        عدم مراقبت های درست
·        مصرف غذاهای سفت
·        عدم رعایت بهداشت دندان
·        بستر سازی اشتباه مواد و استفاده از چسب های بی کیفیت

سوالات متداول

نتیجه گیری

همانطور که دانستید ماندگاری کامپوزیت دندانی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. عواملی مانند مهارت و تجربه دندانپزشک، شرایط سلامت دهان و دندان فرد، و مراقبت و نگهداری صحیح از دندان ها بر ماندگاری آن تاثیر گذار است. برای اینکه از کدام روش های زیبایی به جهت ماندگاری و دوام بیشتر استفاده کنید، حتما با دندانپزشک مشورت انجام دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *