عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان بسیار کم است؛ با این‌حال اگر قصد دارید به‌وسیله این روش لکه‌ها، شکستگی‌ها و تغییر رنگ و فاصله دندان‌های خود را اصلاح کنید، لازم است تمام مضرات کامپوزیت دندان را بشناسید و راه‌های کنترل آن‌ها را بیاموزید. در پاسخ به این سوال که “آیا کامپوزیت دندان ضرر دارد؟” باید بگوییم بله؛ این روش در بعضی شرایط می‌تواند موجب پوسیدگی دندان، ناهماهنگی ظاهر دندان‌ها، التهاب و عفونت لثه و همچنین درد و ناراحتی در نواحی دهان و دندان شود.

البته با مراجعه به یک دندانپزشک خبره و حرفه‌ای می‌توان از بسیاری از عوارض بعد از کامپوزیت دندان جلوگیری کرد؛ چراکه ایشان با نهایت سلیقه و وجدان کاری، بهترین فرم دندان را برایتان پدید می‌آورند و در طی این فرآیند از پیشرفته‌ترین تجهیزات بهره می‌برند. دکتر منصوری با سال‌ها سابقه درخشان، کنار شماست تا با حداقل عوارض، دندان‌هایتان را اصلاح کنید و برای همیشه لبخندی از ته دل روی لب داشته باشید!

عوارض کامپوزیت دندان

 آیا کامپوزیت دندان را خراب میکند؟

خیر؛ این پروسیجر به‌ خودی خود هیچگاه موجب خرابی دندان نمی‌شود؛ بلکه آن را سالم و زیباتر‌ نیز جلوه می‌دهد. اما در پاسخ به اینکه “آیا کامپوزیت دندان را خراب میکند؟” باید به نکته‌ای ظریف اشاره کنیم. ممکن است شرایطی ایجاد شود که غذا بین دندان و کامپوزیت قرار گیرد. از آنجا که تراشیدن دندان در این فرآیند، باعث افزایش احتمال پوسیدگی می‌شود، ریسک عفونت پالپ دندان و پوسیدگی آن وجود دارد. بنابراین باید مراقب باشید بین کامپوزیت و دندان فاصله‌ای نیفتد.

 اصلی ترین عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان ضرر دارد؟ به‌طورکلی این تکنیک کم‌عارضه است و دوام آن به نحوه مراقبت شما از دندان‌هایتان بستگی دارد. روکش کامپوزیت ممکن است در طی زمان تغییر رنگ دهد و یا شکسته شود اما قابلیت ترمیم دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن لبخند زیبایتان‌ را به روی لب‌هایتان بازمی‌گرداند! ناهماهنگی رنگ دندان‌ها، تغییر رنگ، پوسیدگی دندان‌ها، بوی بد دهان و… از اصلی‌ترین عوارض بعد از کامپوزیت دندان به‌شمار می‌روند.

عوارض کوتاه‌مدت کامپوزیت دندان

اگر به‌خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، می‌توانید به دوام و ماندگاری فرم زیبای مواد روی دندان‌هایتان بیفزایید. عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت کامپوزیت دندان اغلب در اثر رعایت نکردن نکات مراقبتی ایجاد می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از عوارض بعد از کامپوزیت دندان:

  • تا ۲۴ ساعت از خوردن خوراکی‌های رنگی مثل چای، نوشابه، قهوه، زعفران، توت‌فرنگی و… بپرهیزید.
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید‌.
  • سیگار نکشید.
  • از باز کردن در بطری با دندان، جویدن ته مداد، شکستن پسته با دندان و دیگر عادات نادرستی که ممکن است باعث شکستگی روکش کامپوزیت شوند، بپرهیزید.
  • غذاهای سفت و خوراکی‌هایی‌ مثل آجیل، یخ، هویج خام و… را مستقیما گاز نزنید. بلکه درصورت امکان آن‌ها را تکه‌تکه نموده و سپس در دهان بگذارید.
معایب کامپوزیت دندان

 کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان می‌شود؟

به‌طور طبیعی کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان نمی‌شود. بنابراین نباید از این مورد نگران باشید. تنها لازم است دندانپزشکی حرفه‌ای را برای مراجعه انتخاب کنید تا از عوارض کامپوزیت دندان جلوگیری به‌عمل آورید. مواد اگر بیشتر از حد نرمال خود ضخیم باشد ممکن است باعث جلو آمدن دندان شود.

تغییر رنگ کامپوزیت

کامپوزیت ونیر عوارض دارد؟ تغییر رنگ از شایع‌ترین عوارض کامپوزیت دندان محسوب می‌شود. این تغییر رنگ می‌تواند علل متعددی داشته باشد که در میان آن‌ها، مصرف سیگار و همچنین خوردن خوراکی‌های رنگی مثل چای، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار، سس کچاپ، زعفران و… شایع‌تر هستند. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت نکنید و یا دچار پوسیدگی دندان شوید، تغییر رنگ زودتر و شدیدتر اتفاق خواهد افتاد.

حساس شدن دندان ها

از آن‌جاکه برای انجام این روش، لازم است دندان صاف و هموار باشد، دندانپزشک کمی از سطح دندان را می‌تراشد و این موجب حساسیت بیشتر دندان نسبت‌به سرما، گرما و سایر محرک‌ها می‌شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان بعد از نصب روکش کامپوزیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این بوی بد می‌تواند از عفونت لثه، پوسیدگی دندان و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نشات بگیرد. همچنین اگر مواد روی دندان لق شده باشد و یا از ابتدا با لبه دندان تطابق نداشته باشد، ذرات غذا و پلاک‌های میکروبی می‌توانند به آن نفوذ کنند و موجب پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شوند.

نیاز به ترمیم

کامپوزیت دندان به‌طور معمول ۵ تا ۷ سال ماندگاری دارد و ممکن است در طی این زمان دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شود. درصورتی‌که کامپوزیت تغییر رنگ داده، نیازی به ترمیم فوری نیست؛ اما در هنگام شکستگی روکش فورا برای ترمیم مراجعه نمایید تا این شکستگی موجب تجمع ذرات غذا و میکروب نشود و فضایی برای پوسیدگی دندان ایجاد نکند. شایان ذکر است عملیات ترمیم کامپوزیت بسیار ساده است؛ در زمان کوتاهی انجام می‌شود و هیچگونه دردی ندارد.

رابطه پوسیدگی دندان و کامپوزیت

طی انجام فرآیند، لازم است سطح دندان هموار شود. بنابراین دندانپزشک سطح دندان را می‌تراشد و همین موضوع سبب می‌شود دندان آسیب‌پذیرتر‌ باشد. درصورتی‌که ذره‌ای از غذا بین کامپوزیت و سطح دندان قرار گیرد، می‌تواند عفونت و پوسیدگی دندان را در پی داشته باشد.

معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت

کامپوزیت دندان عوارض دارد؟ عوارض کامپوزیت دندان بیشتر است یا لمینت؟ مقایسه معایب کامپوزیت دندان با معایب لمینت، می‌تواند روش خوبی برای انتخاب میان این دو گزینه پرطرفدار باشد. هر یک از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و همچنین بسیاری از عوارض مثل شکستگی و خرد شدن روکش، التهاب لثه و.. بین این دو مشترک هستند. بنابراین هر فردی باید با توجه به اولویت خود بهترین روش را انتخاب کند.

 توجه داشته باشید حساسیت دندان در این روش کمتر است زیرا در این روش مینای دندان به اندازه لمینت تراشیده نمی‌شود‌. در مقابل لمینت دندان طبیعی‌تر و ماندگارتر‌ است و کمتر نیاز به مراقبت و نگهداری پیدا می‌کند. انتخاب روش مناسب برای زیباسازی‌ دندان وابسته به شرایط و علایق فرد است و هر فرد می‌تواند با مشورت با دندانپزشکی معتمد، بهترین روش را برگزیند.

چگونه می توان عوارض کامپوزیت دندان را کنترل کرد؟   

با مراجعه به یک دندانپزشک کاربلد و حرفه‌ای که تجربه زیادی در زمینه زیباسازی دندان دارد، می‌توان از مضرات کامپوزیت دندان جلوگیری کرد. همچنین برای کنترل عوارض و افزایش دوام الزامی است در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا باشید. اگر خدای ناکرده با وجود این مراقبت‌ها به عوارض کامپوزیت دندان دچار شدید، باید فورا به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا متخصص با تبحر و تجربه‌ای که دارد مشکل را برطرف سازد.

با وجود عوارض کامپوزیت دندان این کار را انجام دهیم یا خیر؟

در طول این نوشته به‌طور کامل با عوارض شایع و نادر کامپوزیت آشنا شدیم و دانستیم این روش کم‌عارضه می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای پوشاندن لکه‌ها، شکستگی‌ها و فاصله نامناسب دندان‌ها باشد. در صورتی‌که برای انجام این پروسیجر به‌ کلینیکی‌ معتبر و حرفه‌ای مراجعه نمایید، شک نکنید که عوارض کامپوزیت دندان تا حد چشمگیری کاهش می‌یابند و نتیجه دلخواهتان‌ تا سال‌ها دوام خواهد داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *