هزینه عصب‌ کشی دندان

گاهی اوقات درد هزینه عصب‌ کشی دندان از درد خود دندان بیشتر می‌شود. اگر به عصب‌کشی نیاز دارید حتماً این هم برایتان مهم است که از قیمت حدودی آن باخبر شوید. عوامل مختلفی مثل تعداد کانال‌های دندان، مرکز درمانی، تخصص پزشک، میزان آسیب دیدگی و اینکه آیا بعد از عصب‌کشی روکش دندان هم لازم است یا نه، در برآورد هزینه عصب‌کشی دندان مؤثرند. بسته به اینکه از چه بیمه‌ای استفاده می‌کنید، گاهی اوقات می‌توانید بخشی از مبلغ عصب‌کشی را از بیمه بگیرید.

هزینه عصب‌ کشی دندان چقدر است؟

اینکه پزشک شما چقدر تخصص و تبحر داشته باشد، کدام دندان را باید عصب‌ کشی کنید، بیمه دارید یا نه، تعداد کانال‌های دندان چند تا است و قرار است در چه کلینیکی این عمل را انجام بدهید همگی در محاسبه هزینه عصب‌ کشی دندان مؤثرند. برای همین نمی‌توان قیمت ثابت و دقیقی عنوان کرد. از این گذشته، کیفیت موادی که دندانپزشک بعد از عصب‌کشی برای پر کردن دندان استفاده می‌کند هم تأثیر بسزایی در برآورد این هزینه دارد. معمولاً قیمت عصب‌ کشی دندان‌ های جلویی از دندان‌های عقبی کمتر است؛ چون دسترسی به آنها راحت‌تر است و درمانشان وقت زیادی نمی‌گیرد. تعرفه عصب‌ کشی دندان به مجموعه عواملی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

✔ برای کسب اطلاع از هزینه عصب کشی دندان با مطب تماس بگیرید.

چه عواملی بر هزینه‌های عصب‌کشی دندان تأثیر‌گذار است؟

حرف از عصب‌کشی دندان که می‌شود، خیلی‌ها به فکر قیمتش می‌افتند. با پرس و جو کردن می‌توانید از قیمت حدودی عصب‌کشی دندان باخبر شوید؛ ولی به طور کلی برای محاسبه این هزینه عوامل زیر در نظر گرفته می‌شوند:

قیمت عصب کشی دندان

هزینه عصب‌کشی دندان یک کاناله

کانال دندان فضایی داخل دندان است که در آن ریشه دندان و بافت نرمی به نام پالپ (مغز دندان) که اعصاب و عروق خونی دارد قرار گرفته است. اگر پالپ دندان به هر دلیلی مثل عفونت یا پوسیدگی آسیب ببیند، این اقدام انجام می‌شود. وقتی می‌گوییم دندان یک کاناله منظورمان دندانی است که فقط یک کانال در ریشه‌اش دارد. معمولاً دندان‌های جلویی یک کاناله هستند. عصب‌کشی دندان یک کاناله وقت، مواد و تجهیزات کمتری می‌برد برای همین هزینه‌اش کمتر از عصب‌کشی دندان‌های چند کاناله است.

هزینه عصب‌کشی دندان دو کاناله

دندان دو کاناله دندانی است که ریشه‌اش دو کانال جداگانه دارد. بعضی از دندان‌های جلویی، دندان‌های آسیاب کوچک و چندتا از دندان‌های آسیاب بزرگ دو کاناله هستند. بعد از تشخیص و بی حسی، دندانپزشک با سوراخ کردن دندان به بافت عفونی دسترسی پیدا کرده و آن را بر می‌دارد. سپس دندان تمیز و با مواد مخصوص پر می‌شود. از آنجایی که عصب‌کشی دندان دو کاناله زمان، مواد و تخصص بیشتری می‌طلبد، هزینه آن نسبت به دندان یک کاناله بیشتر خواهد بود.

هزینه عصب‌کشی دندان سه کاناله

این نوع عصب‌کشی روی دندان‌های مولار یا همان آسیاب و دندان‌های عقل که سه تا کانال دارند انجام می‌شوند. اگر دندان سه کاناله آبسه کند یا به خاطر شکستگی آسیب ببیند، فرد با درد شدیدی مواجه می‌شود که درمان‌های عادی رویشان جواب نمی‌دهد. در این مواقع پزشک مجبور به آن می‌شود. محل قرارگیری این دندان‌ها دسترسی به آن‌ها را سخت می‌کند؛ برای همین تمیز و پر کردن دندان سه کاناله به مهارت، زمان و دقت بیشتری نیاز دارد. نرخ عصب‌کشی دندان سه کاناله از موارد قبلی بیشتر است.

هزینه عصب‌کشی دندان چهار کاناله

ریشه دندان چهار کاناله همان طور که از اسمش مشخص است، 4 کانال مجزا دارد. دندان‌های 6 و 7 در برخی افراد سه کاناله و در دیگران چهار کاناله هستند. برای عصب‌کشی، هر کدام از کانال‌های این نوع دندان باید به طور جداگانه تمیز و عاری از هرگونه عفونت شوند. سپس مراحل شکل‌دهی و پر کردن دندان انجام می شود. این فرایند در مقایسه با موارد قبلی به زمان و تجهیزات بیشتری نیاز دارد. به طور کلی هر چه تعداد کانال‌های دندان بیشتر باشد، روند عصب‌کشی آن پیچیده‌تر و بالطبع قیمتش هم بالاتر است.

هزینه درمان ریشه

منظور از درمان ریشه دندان یا روت کانال (Root Canal) همان عصب‌کشی است. بعد از درمان عفونت و آسیب‌دیدگی ریشه، پزشک دندان را روکش می‌کند. این روکش جلوی شکستگی و آسیب دیدن دندان را می‌گیرد. هزینه روکش دندان جدای از هزینه عصب‌کشی خواهد بود. بسته به نوع روکش مورد استفاده، قیمت آن هم متفاوت است. به طور کلی مهم‌ترین عوامل برای تعیین هزینه درمان ریشه، نوع ماده پر‌کننده مورد استفاده، کیفیت و جنس روکش دندان، تعداد کانال‌های دندان و میزان عفونت و پوسیدگی آن است.

قیمت عصب‌کشی دندان‌های جلویی

دندان‌های جلویی یعنی دندان‌های پیشین و نیش. این دندان‌ها در غذا خوردن، صحبت کردن و همینطور زیبایی ظاهری ما اهمیت زیادی دارند. درست مثل هر دندان دیگری، احتمال عفونت و آسیب دیدن دندان‌های جلویی هم وجود دارد. از آنجایی که این دندان‌ها معمولاً یک کاناله هستند، قیمت عصب‌ کشی دندان‌ های جلویی نسبت به دندان‌های دو یا چند کاناله کمتر است. البته این موضوع به شدت و میزان عفونت هم بستگی دارد. دندانپزشک بعد از بررسی عکس دندان، برای برداشتن پالپ پوسیده یا عفونی اقدام می‌کند. بعد از عصب کشی، ریشه کاملاً تمیز و با مواد مخصوصی پر می‌شود. در صورت نیاز هم دندان روکش می‌شود.

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب‌کشی دندان با بیمه

خدمات پر هزینه دندان‌پزشکی این سؤال را برای خیلی‌ها پیش می‌آورد که آیا بیمه مخارج عصب‌کشی دندان را می‌پردازد؟ در جواب باید بگوییم بسته به نوع بیمه‌تان ممکن است بخشی از این هزینه را بیمه قبول کند. در ادامه بیمه سلامت و تأمین اجتماعی را بررسی می‌کنیم:

هزینه عصب‌کشی دندان با بیمه سلامت

بیمه سلامت بخشی از هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی را می‌پردازد؛ اما اینکه چقدر از آن را تقبّل می‌کند به نوع بیمه‌تان بستگی دارد. به عنوان مثال، معمولاً بیمه سلامت روستاییان همه هزینه‌ها از تشخیص گرفته تا عصب‌کشی و درمان را می‌پردازد. انواع دیگر این بیمه هم بسته به شرایط بیمار و نوع درمانش، بخشی از هزینه‌ها را قبول می‌کند. توصیه می‌کنیم برای اطلاع کامل از همه ابعاد و زوایای این مسأله با شرکت بیمه‌تان صحبت کنید.

هزینه عصب‌کشی با بیمه تأمین اجتماعی

اگر بیمه‌تان تأمین اجتماعی است باید بدانید که خدمات دندان‌پزشکی تحت پوشش این بیمه محدودتر هستند. معمولاً بیمه تأمین اجتماعی بخشی از هزینه کشیدن دندان، پر کردن، جرم‌گیری، ترمیم و برخی جراحی‌های دندان را می‌پردازد؛ اما هزینه عصب‌کشی را قبول نمی‌کند. پس خودتان باید این مبلغ را از جیب بدهید. اگر بیمه پایه‌تان تأمین اجتماعی است، توصیه می‌کنیم بیمه تکمیلی بگیرید. خدمات تحت پوشش بیمه تکمیلی گسترده‌تر هستند و شامل این درمان هم می‌شوند.

نتیجه گیری

تعرفه خدمات دندان‌پزشکی هر سال تغییر می‌کند؛ برای همین نمی‌شود هزینه ثابتی برای عصب‌کشی دندان در نظر گرفت. اگر دچار عفونت، درد شدید، شکستگی و یا آسیب دیدن دندان شده‌اید حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی عکس رادیولوژی دندان، با ابزار‌های خاصی بافت عفونت کرده و آسیب دیده را بر می‌دارد. بعد از تمیز کردن، دندان با مواد مخصوص پر شده و در صورت لزوم روکش می‌شود. همه این مراحل به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد؛ وگرنه دندان دوباره دچار مشکل می‌شود. با مراجعه به دکتر منا منصوری دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی، می‌توانید از انواع خدمات دندان‌پزشکی با پیشرفته‌ترین روش‌ها و تجهیزات و با کیفیت‌ترین مواد بهره‌مند شوید.